Növelik a halálozás kockázatát a mesterséges vitaminok és antioxidánsok. különösen a béta karotin, az A-, és az E-vitamin veszélyes dán kutatók szerint, akik csaknem negyedmillió fős minta vizsgálata után jutottak a meglepő következtetésre.
A szintetikus béta karotin, illetve az A-, és az E-vitamin rendszeres szedése konzervatív becslés szerint is öt százalékkal növeli a halálozás esélyét - állítják a koppenhágai egyetemi klinika kutatói, akik a metaanalízís módszerét választották, azaz már publikált tanulmányokat elemeztek. A szóban forgó mesterséges anyagok véleményük szerint "szabad gyököket vonnak ki a szervezetből, amivel beavatkoznak a természetes védekező rendszerbe" - írják a dán kutatók a Journal of American Medical Association című szaklapban. Könnyen lehet, hogy éppen ez a folyamat növeli a halálozás esélyét, mert a szervezetnek szabad gyökökre van szüksége a beteg sejtek elpusztításához.
| Csak természetesen |
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a vizsgálat kizárólag a szintetikus táplálékkiegészítőkre vonatkozott, s nem foglalkozott a gyümölcsökben és zöldségekben fogyasztott anygokkal, amelyekben kevesebb az antioxidáns. A C-vitamin ellen nem találtak "terhelő adatokat", a szelén pedig inkább csökkenti a halálozás esélyét, de esetében további kutatásokra van szükség.






