Amerikai kutatók kapcsolatot találtak a napfény hiánya és a tüdőrák
kialakulása között. A kaliforniai San Diegó-i egyetem tudósai 111
ország és több kontinens adatait lefedő vizsgálatuk során arra az
eredményre jutottak, hogy az Egyenlítőtől távolodva kimutathatóan nő a
tüdőrákos megbetegedések száma.
A Journal of Epidemiology and Community Health című szaklapban a minap
megjelent tanulmány szerzői azt állították, hogy az esetek 85 százalékban
ugyan a dohányzás a felelős a tüdőrák kialakulásásért, viszont a napsütés és
különösen az UVB-sugárzás hiányának is komoly szerepe lehet a megbetegedésben.
Az ok a D-vitamin hiányára vezethető vissza, amelyhez a szervezet a napfény
segítségével jut hozzá. Ennek a vitaminnak ugyanis kulcsszerepe van a rákos
daganat kialakulásának megakadályozásában.
A dolgozat szerint a tüdőrákos megbetegedések száma az Egyenlítőtől, azaz az
intenzív UVB-sugárzástól távolodva nő, míg az Egyenlítőhöz közeledve csökken.
Az eredmények alapján a felhősebb éghajlat vagy a levegő magasabb aeroszol
tartalma szintén kapcsolatba hozható volt a tüdőrákos esetek emelkedésével.
Dr. Cedric Garland, a kutatás vezetője kifejtette, hogy a tüdőrák, mint a
rosszindulatú daganatok többsége a szervezet hámszövet sejtjeinek rendellenes
burjánzásával kezdődik. A sejtek kóros elváltozását azonban meggátolhatja a
D-vitamin, amely serkentőleg hat a sejteket megerősítő kémiai anyagok
termelődésére. A vizsgálat során az is bebizonyosodott, hogy a D-vitamin a már
kialakult tüdőrák terjedését is képes lehet lelassítani.
Bár a szakértők szerint a világszerte egyre jobban terjedő bőrrákos
megbetegedések zömét az erős napsütés okozza, dr. Garland hangsúlyozta, hogy
ha a déli órákon kívül, napi 5-15 perces napfürdőt veszünk, amely testünk 40
százalékát érinti, ezzel a mértékletes napozással nem tesszük ki magunkat
kockázatnak. Természetesen tűző napsütésben ilyenkor is javasolt a fejfedő
viselete, ám napellenző nem kell, mert az megakadályozza a D-vitamin bevitelt
- tanácsolata a tudós.
"Egyre bizonyosabbá válik, hogy a D-vitamin segíthet egyes ráktípusok, például
a bélrák kockázatának csökkentésében, ám a D-vitamin és a tüdőrák kapcsolata
még mindig tisztázatlan. Ebben az esetben a kutatók nem mérték az emberek
D-vitamin szintjét, és egyébként is számos olyan faktor lehet még, amelyet nem
vettek figyelembe. Például az egyes országokban kialakult napfény elleni
védekezési szokásokat, vagy azt, hogy hogyan regisztrálják a rákos eseteket" -
opponálta a tanulmányt dr. Kat Arney, egy brit rákkutató intézet orvosa a BBC
internetes hírszolgálatának keddi jelentésében.
A tüdőrák évente több mint egymillió ember halálát okozza a világon.MTI
Erről a fórumon
Székely genealógia portál
Lófő
Iskola Az elveszettnek hitt tudás
Cserebere Portál Ne használd a
pénz ha nem muszáj!
Cserélek
SZEFHE Erdélyi rendtartó székely öko közösség
Itt lehet
csatlakozni a SZEFHE erdélyi székely öko közösséghez
Nem tetszik a média? Légy
te a média! Lépj be a média kommandónkba!
Ha
valaki tanúja volt érdekes, közérdekű vagy szép eseménynek és úgy ítéled meg,
hogy ez több embert érdekelhet, akkor küldje el kérjük
töltsd fel a youtube-on a SZEFHE
Média Kommandó csoportjához
Markodban a hatalom Egy
telefonnal, most fényképet készíthetsz, hangot vehetsz fel, filmezhetsz, de ha
kedvet érzel akár meg is írhatod véleményed. Regisztrálj és a felhasználó
menüben kattints a hír beküldésére.
GóbéGold Klub Készüljön fel a jövőre
GóbéMall
Székely termékek nagyáruháza Nyisson Ön is online
üzletet
Indul a HUNOR mozgalom a
székely termékekért
GobeGiftShop Személyesített
ajándékok-Egyedi ajándékok
A
ÚJ GobeShop
A székely népművészet remekei
|